Ny självkörande eldriven maskin klar - sätts in i en gruva i Kemi 2026

En ursprungligen dieseldriven maskin byggdes om till eldrift och autonom navigering med lösningen från Tammerfors universitet och Tapojärvi. Foto: Jussi Aaltonen, Tammerfors universitet.
En ursprungligen dieseldriven maskin byggdes om till eldrift och autonom navigering med lösningen från Tammerfors universitet och Tapojärvi. Foto: Jussi Aaltonen, Tammerfors universitet.

I Finland har en 26 ton tung, helt eldriven och autonomt navigerande gruvmaskin utvecklats, enligt utvecklarna den första i sitt slag i världen. Maskinen ska tas i drift i början av 2026 i Outokumpus gruva i Kemi och är avsedd för arbete under jord efter sprängning.

Maskinen är en så kallad grumaskin, ett arbetsredskap som används för att avlägsna löst bergmaterial från bergytor i gruvor efter sprängningsarbeten. Lösningen har tagits fram gemensamt av Tammerfors universitet och företaget Tapojärvi Oy.

Utgångspunkten är en traditionell dieselmaskin som genom ny teknik kan byggas om till både eldrift och självnavigering. Projektet syftar till att visa att befintlig tung gruvutrustning kan modifieras snarare än ersättas helt, något som kan få betydelse för kostnader och driftstrategier inom gruvnäringen.

Byggs om från diesel till eldrift

Den ursprungliga dieselmotorn ersätts av ett batterisystem och elektriska drivlinor –. Samtidigt har maskinen utrustats med sensorer, styrsystem och mjukvara som gör det möjligt att röra sig självständigt i gruvgångar utan förare ombord.

Enligt forskarna vid Tammerfors universitet har fokus legat på att få den autonoma navigeringen att fungera i den krävande gruvmiljön, där damm, ojämna ytor och begränsade siktförhållanden ställer höga krav på systemens tillförlitlighet.

Den nya tekniken innebär att maskinen kan arbeta i områden som annars skulle kräva omfattande säkerhetsåtgärder för personal. Samtidigt kvarstår frågan om hur robusta autonoma system är vid oväntade situationer, exempelvis rasrisker eller förändringar i bergets struktur.

Tas i bruk i Kemi 2026

Den första kommersiella tillämpningen sker i Kemi gruva som drivs av Outokumpu. Där ska maskinen användas i reguljär drift från början av 2026.

Utvecklarna lyfter fram minskade lokala utsläpp och möjligheten att minska personalens exponering för riskfyllda arbetsmoment. Samtidigt är eldrift i gruvor beroende av stabil elförsörjning och tillräcklig laddinfrastruktur, något som i praktiken kan bli en begränsande faktor.

Elektrifiering och autonomi lyfts ofta fram som lösningar för framtidens gruvdrift – men tekniken innebär också ökad komplexitet, större beroende av digitala system och potentiellt högre investeringskostnader .

Del av bredare teknikutveckling

Projektet ingår i en bredare trend där gruvindustrin testar både fjärrstyrda och självkörande maskiner. Liknande försök har gjorts internationellt, men enligt de finländska utvecklarna är kombinationen av full eldrift och autonom navigering i just denna maskinklass ny.

Hur snabbt tekniken får genomslag beror dock på mer än teknisk funktion. Ekonomi, driftsäkerhet och regelverk spelar en avgörande roll, liksom tillgången till el i underjordsmiljöer där effektbehovet ofta är högt.

Källa
Ursprunglig artikel: finsk nyhetsartikel i tidningen Kauppalehti. Publicerad i kategorin Makiner.