Talanger ska hjälpa Suzuki Garphyttan att hitta nya marknader

Deltagarna i Garphyttans traineepgram. Foto: Suzuki Garphyttan

Sex personer från världens alla hörn, Brasilien, Indien, Colombia bland annat, har påbörjat på Suzuki Garphyttans nya globala traineeprogram. Syftet är att hitta nya marknader för företagets produkter, vars största marknad är bilindustrin. Det skriver Nerikes Allehanda.

Traineeprogrammet beskrivs av tidningen som väldigt annorlunda.  Av 500 sökande valdes sex personer ut. Nu har de flyttat till Örebro för traineeprogrammet.

- Vi är här för ett ettårsprogram och under tiden ska vi även besöka andra länder för att lära oss om kulturen och omgivningen vid fabrikerna där. Vi kommer under året lära oss om de olika delarna av processen, hur man utvecklar en produkt och hur vi kan ta oss ut till nya marknader, säger 25-åriga Carolina Pazinatto från Brasilien till Nerikes Allehanda.

Enligt Ad Raatgeep, vd för Suzuki Garphyttan, handlar programmet mycket om att se in i framtiden och bredda verksamheten till nya områden.