Skenande volframpriser slår mot borrindustrin

Behållare med volfram. Bild: Wikimedia Commons
Behållare med volfram. Bild: Wikimedia Commons

Kinesiska kontroller av volframexport har sedan februari i år drivit upp priserna på metallen, som på grund av sin hårdhet och nötningsbeständighet efterfrågas inom bland annat oljeindustrin i USA, närmare bestämt oljeborrningsföretag. Det skriver nyhetskanalen RFI.

Export av volfram har inte förbjudits i Kina, men väl bromsats upp. Vilket lett till ökade volframpriser som direkt driver upp produktionskostnaden för högkvalitativa borrverktyg, särskilt de som är tillverkade av volframkarbid.

Beroende på storleken på de borrkronor som används varierar prisökningarna från 3 000 till 25 000 dollar, enligt Reuters. 

Företag som producerar dessa verktyg har anledning att oroa sig för sina kunder, skriver RFI. Vissa av dessa, som RS Rock Drilling Tools, har till och med lanserat kommunikationskampanjer för att övertyga kunderna om att kvalitet - även till ett högre pris - fortfarande lönar sig. Denna prisökning minskar ytterligare marginalerna för en sektor som redan är utsatt för stigande stålpriser.

Den globala borrindustrin är inte den enda sektorn som drabbats av prisökningen: halvfabrikat av volframprodukter förekommer inom en rad olika industriella processer.

Kina kontrollerar nästan 80 % av världens volframgruvproduktionen och mer än 80 % av raffineringsverksamheten.  

USA, världens tredje största importör av volfram, producerar ingen volframmalm på hemmaplan. Man är därför beroende av import och har i år stärkt handelsförbindelserna med Rwanda, som i oktober i år levererat volframkoncentrat för första gången till USA. Rwanda producerar dock mindre än 2 % av världens volfram, ”men i den nuvarande krisen blir varje ton som handlas utanför Kina värdefullt”, enligt nyhetskanalen. 

Situationen för Europa ser något bättre ut då mineralen tillverkas i Österrike, Spanien och Portugal, men Europa "bemästrar inte tillräckligt bra alla raffinerings- och bearbetningsstegen, så de tvingas importera 80 % av den raffinerade volfram de behöver".