Flera av delarna i den nya vagnen är tillverkade av SSABs Domex 460 MCE-stål
Duro Dakovics nya 74-kubikmeters Uacns-tankvagn har testats hos flera cementtillverkare och på användaranläggningar runt om i Europa. Hittills under testfasen har man bevisat minskade driftkostnader. Den första omgången Uacns-vagnar levererades till en kund i Frankrike i oktober 2016. Flera av delarna i den nya vagnen är tillverkade av SSABs Domex 460 MCE-stål.
Samarbetet med SSAB går tillbaka till 2002, runt samma tid som Duro Dakovic började expandera.
– SSAB kunde leverera allting vi behövde: en bra balans mellan kvalitet och pris, möta våra krav på leveranstider och ge oss viktig teknisk support när vi väljer material för nya projekt, säger Bucic.
– Vi tror att det är den bästa ståltankvagnen för cementtransport på marknaden, tack vare att den är skräddarsydd och optimerad, säger Josip Bucic, Sales and Project Management Manager för Duro Dakovic. En civilingenjör i mekanik som har arbetat för företaget sedan 1984.
– Tack vare det optimala förhållandet mellan lastvolymen – 74 kubikmeter – och vagnens taravikt (den tomma vagnens vikt) på 19 ton, går det väldigt fort att tömma vagnen och det blir minimalt med restcement kvar. Det innebär lägre driftkostnader under fyllning och tömning av vagnen, och lägre underhållskostnader, säger Bucic.
Produktion av godsvagnar kanske inte är det första som dyker upp när man tänker på Kroatien. Men med en historia på nästan 100 år, har Duro Dakovic skalat upp sin produktion och ökat sin exportverksamhet sedan 2006.
2003 tog verksamheten ordentlig fart när företaget blev tillfrågat att producera ungefär 1300 olika typer av vagnar som en del i den kroatiska statens strategi för att modernisera sitt tågbestånd. Tre år senare började Duro Dakovic exportera till andra Europeiska länder, och idag exporterar de 100 procent av sin produktion. Sedan 2007 har företaget också producerat och exporterat bepansrade stridsfordon, vilket är den näst största produkten i deras produktportfölj.