Den 22 februari hade Northland taklagsfest ute vid bygget av anrikningsverket i Kaunisvaara. Och Northland har verkligen anledning att fira då den sista försörjningsbiten blev klar samtidigt med hjälp av lån och nyemission på sammanlagt 675 miljoner dollar.
– Nu har vi nödvändigt kapital för att kunna färdigställa byggnationen av Kaunisvaara gruvområde inklusive logistikkedjan med omlastningsstation i Svappavara samt tillbyggnad av hamnen i Narvik. Vi kommer också att fortsätta studera våra inmutade områden såväl Pajalatrakten som i Hannukainen. säger Niclas Dahlström, informationschef på Northland.
Bolaget är en riktig framgångssaga som på mycket kort tid – i gruvsammanhang – gått från tomma händer till fantastiska fyndigheter, massivt investeringsstöd och fullständig omvandlig och utökning av företagsstrukturen på bara nio år. Nu köar tusentals människor för att få jobb på bolaget. Och statsministern har nyligen varit på besök för att lyckönska inför starten.
Framgångssaga
Det började 2003 i USA då ett gäng gruverfarna amerikanare bildade bolag tillsammans med en kanadensare. De bestämde sig för att prospektera på ställen där de visste, av tidigare erfarenheter, att det fanns mineral i berget.
– Det finns uppgifter från 1918 om fyndigheter både i Tapuli och Sahavaara, våra två blivande gruvor i Kaunisvaara gruvområde ett par mil utanför Pajala. Både LKAB och SGU har översiktligt studerat dessa fyndigheter vid olika tidpunkter, säger Niclas Dahlström.
Genombrottet kom 2007 och då hände flera saker samtidigt som bidrog till framgången.
– De positiva resultaten från borrproverna sammanföll med att Kina började köpa alltmer malm för sin egen produktion. Efterfrågan steg i höjden och det blev plötsligt mycket lönsamt att bryta järnmalm.
Nu står bolaget också inför ett val att antingen sälja av rättigheterna till brytning av malmen eller att ombilda sig från prospekteringsbolag till operativt gruvbolag med anrikningsverk och allt som hör till. Det blev det senare.
– Man startade en omfattande rekrytering 2007 där den viktigaste var vår nuvarande VD Karl-Axel Waplan. Han kom från Lundin Mining där han arbetat som vd och han hade tidigare även jobbat för bland annat Boliden. Med Karl-Axel i spetsen har företaget fått en tydligare nordskandinavisk prägel med stor erfarenhet från gruvbrytning i våra breddgrader och från gruvföretag i vår närhet, säger Niclas Dahlström.
Omstrukturering
Idag jobbar ca 150 personer på Northland (Resources) och bolaget fortsätter att rekrytera. Om tre år räknar man med att vara ca 450 personer där flertalet kommer att jobba i operativ gruvdrift.
– Dessutom räknar vi med att nästan lika många kommer att vara sysselsatta med logistiken som innebär att det högvärdiga järnmalmskoncentratet ska fraktas från Kaunisvaara till Narvik. Runt 350 personer förväntas behövas för att bemanna de lastbilar som för konentratet den första biten till för att sedan omlasta till järnväg.
Amerikanarna som startade bolaget 2003 är ute ur bilden numera – de har ett mindre aktieinnehav kvar. Istället styrs bolaget idag av en nordeuropeiskt sammansatt styrelse med två norrmän, en finländare, en svensk och en britt.
Alla vanliga fallgropar har nu bolaget passerat. Det sista avgörande hindret var finansieringen.
– Hur enkelt är det egentligen för ett bolag som inte tjänar några egna pengar att få in sammanlagt åtta miljarder för sin verksamhet där lönsamheten ligger långt fram i framtiden? Det är klart att det inte är så enkelt. Men nu ser vi oss som slutfinansierade för att komma i produktion i slutet av året, säger Niclas Dahlström.
Kvar att göra
Kvar att göra är bland annat anrikningsverket i Kaunisvaara liksom avrymningen av myren för att blottlägga berget i Tapuligruvan, rekrytering av folk till gruvområdet samt färdigställande av hamnen i Narvik.
Järnmalmen kommer att brytas i Tapuligruvan och från och med 2016 även från Sahavaaragruvan. I absolut närhet till gruvorna finns primärkrossar och från dessa kommer malmen att åka vidare i täckta bandtransportörer för att därefter processas till järnmalmskoncentrat i anrikningsverket som befinner sig likt ett hjärta mitt i området. På Kaunisvaaraverket hade man alltså taklagsfest i slutet av februari så där är man helt i linje med tidsplanen.
– Ja, verket kommer att stå färdigt i tid så vi hinner testköra i god tid också.
Från Kaunisvaara kommer malmkoncentratet transporteras till Svappavaara i lastbilar.
Detta har det skrivits mycket om eftersom malmkoncentratet är väldigt tungt, med en järnhalt av 69 procent, och bolaget vill köra med så få ekipage som möjligt. Därför måste Northland ha dispens från maxgränsen 60 ton per ekipage. Efter täta kontakter med Trafikverket och regeringens trafikutskott har man nu fått en provdispens på 90 ton.
– Men lastbilarna är inte större för det, det blir vanliga 25.25 meters ekipage fast med en till två extra hjulaxlar för att klara av att fördela den extra tyngden.
Omlastning i Svappavaara
I Svappavaara lastas malmkoncentratet om till malmvagnar och förs på malmbanan upp till Narvik. Detta gör att belastningen på malmbanan ökar då både LKABs och Northlands laster ska rulla på samma linje.
Vilka mängder handlar det om egentligen?
– Under nästa år kommer vi att producera 1,5 miljoner ton järnmalmskoncentrat, året därpå 2,5 miljoner ton och 2015 och därefter ca fem miljoner ton per år.
Med den ökade belastningen krävs en infrastruktur som håller i längden och därför diskuteras redan nu att malmbanan möjligen skulle kunna förlängas de ca 12 milen till Kaunisvaara. Men det blir inte förrän tidigast om 7-10 år.
Hur vägen mellan Kaunisvaara och Svappavaara ska förstärkas förs det också diskussioner om men inte heller där är något beslutat.
– Det är en både en miljöfråga och kostnadsfråga. Vägen är statlig infrastruktur och Trafikverket är den instans som är ytterst ansvarig för att farbarheten på denna är bästa möjliga.
Från Narvik till kund
Arbetet i hamnen i Narvik har precis startat men beräknas också bli klar i tid till leveransstart 2013. Northland fick byggnadslov den 1 december 2011 för en ny terminal i Narvik. Terminalen, med kapacitet att lasta fartyg med upp till 180 000 ton, kommer att bestå av bland annat en ny kaj, lagerlokaler samt lossnings- och lastningsanordningar. Nothlands terminal kommer att ligga, längre in i viken, i diametralt motsatt hörna mot LKABs terminal.
– Det är perfekta omständigheter däruppe. Golfströmmen gör hamnen isfri året, hamn och förled har i det närmsta fria djup och läget är perfekt för att slippa stora omvägar till våra kunder, säger Niclas Dahlström.