Enligt en ny rapport från Naturskyddsföreningen kommer upp till 80 procent av efterfrågan på metaller och mineraler på grund av klimatomställningen från omställningen av transportsektorn. Men denna efterfrågan går att ”begränsa kraftigt”, enligt dem.
– Det går att genomföra den nödvändiga klimatomställningen effektivt och samtidigt begränsa antalet nya gruvor. Genom att utnyttja metaller och energi mer effektivt och anpassa energi- och transportsystemen efter tillgången på material kan klimatutsläppen minskas samtidigt som de negativa konsekvenserna av många nya gruvor kan undvikas, säger Karin Lexén generalsekreterare Naturskyddsföreningen, i ett pressmeddelande.
I rapporten ”Vägval i klimatomställningen – avgörande för efterfrågan på metaller och mineral” har föreningen analyserat hur efterfrågan på metall och mineral påverkas av olika vägval för klimatomställningen, där tre olika framtidsscenarier har undersökts. Hur stor efterfrågan blir beror kraftigt på faktorer som hur mycket elektricitet som behövs framöver eller hur transportsystemet ser ut i framtiden.
Alla undersökta scenarier för klimatomställning visar att ”transportsystemet är den allra mest resurskrävande sektorn när det kommer till metall och mineral”. Sektorn står för upp till 80 procent av efterfrågan av metaller och mineral, beroende på hur omställningen går till. Det handlar som mest om hela 1,7 miljoner ton metaller och mineral.
Naturskyddsföreningen menar att en övergång från ett fordonscentrerat till ett ”funktionscentrerat transportsystem” skulle leda till kraftigt begränsad metall- och mineralåtgång.
– Om dagens fossildrivna bilar ersätts med elbilar kommer transportsektorn att sluka hela 80 procent av alla metaller som behövs för klimatomställningen, vilket skulle leda till att många nya gruvor som skulle behöva öppnas med stor negativ påverkan på livsviktig natur. Naturskyddsföreningen anser att klimatomställningen måste genomsyras av nytänkande inom transportsektorn och av effektivitet på alla plan, och att den inte får leda till nya allvarliga miljöproblem, säger Karin Lexén.