I världens tredje största diamantgruvland, Kanada, planeras stängning av samtliga diamantgruvor i drift senast 2031, uppger mediekanalen Radio Canada som skriver att diamanter gått från att vara ”fåfänga till meningslösa”. Anledningen: äkta diamanter kan inte längre hävda sig i konkurrensen från sina fabrikstillverkade dito, som prånglas ut till budgetpris.
Globala diamantjättar som De Beers blöder miljontals dollar som en följd av diamanters minskade dragningskraft, som är en global trend. Enligt Radio Canada tar diamantindustrin nu till alltmer spektakulära metoder för att misskreditera labbproducerade diamanter. I belgiska Antwerp World Diamond Centre fyllde man exempelvis en tuggummimaskin med labbtillverkade ädelstenar för att demonstrera deras brist på värde. Förbipasserande kunde köpa diamanter för fem euro styck i maskinen.
Förhoppningen med denna och andra aggressiva kampanjer för äkta diamanter är att det främsta försäljningsargument för de syntetiska alternativen – det låga priset – också ska bli deras fall. Om de inte längre signalerar prestige kommer deras popularitet också att sjunka.