Renässans i Ludvika

Den gamla gruvlaven i Blötsberggruvan är en del i infrastrukturen som finns kvar sedan gruvan lades ner 1979. Foto: Nordic Iron Ore
Den gamla gruvlaven i Blötsberggruvan är en del i infrastrukturen som finns kvar sedan gruvan lades ner 1979. Foto: Nordic Iron Ore
"Provborrningarna har nästan tredubblat våra mineraltillgångar", säger Christer Lindqvist vd för Nordic Iron Ore. Foto: Nordic Iron Ore
Gruvdriften har anor tillbaka till 1500-talet i Bergslagen. I Blötberget har gruvan varit stilla sedan 1979 då driften lades ner. Foto: Nordic Iron Ore
Gruvdriften har anor tillbaka till 1500-talet i Bergslagen. I Blötberget har gruvan varit stilla sedan 1979 då driften lades ner. Foto: Nordic Iron Ore

Det finns fortfarande gott om järnmalm i Bergslagen. Nordic Iron Ore, som verkar i Ludvika, är ett exempel på hur kraftigt höjda järnmalmspriser ger en renässans till nedlagda gruvor.

Gruvorna i närheten av Ludvika ägdes tidigare av SSAB som stängde gruvorna 1979. Nu ser Nordic Iron Ore möjligheter i Bergslagen där infrastrukturen redan finns och behöver bara uppdateras. Men som med alla gruvprojekt är det en lång väg fram tills alla tillstånd är klara och leveranserna kan starta.
– Vi kan jämföra oss med Pajalaprojektet vad gäller malmtillgång i gruvorna, men med den stora skillnaden att vi kan köra igång till ungefär halva investeringskostnaden, säger Christer Lindqvist, vd på Nordic Iron Ore.

Ansökan för ett år sedan
I sommar är ett år sedan företaget lämnade in ansökan om brytning i gruvorna Blötberget och Håksberg till Mark- och Miljödomstolen. Ansökan gäller 2,5 miljoner ton slig per år. Gruvorna har en historia med brytning som startade i slutet av 1700-talet och sedan lades ner 1979.
– När tillståndet väl kommer från domstolen kan vi starta de viktiga anläggningsarbetena och påbörja dränering av gruvorna. Först i tur för brytning står Blötberget där man tidigare har brutit malm ner till 570 meter. Men vi räknar med att kunna starta brytning på 160-metersnivån.

 

Inte lägre malmpriser
Den totala investeringen som krävs innan produktionen kan sätta igång kommer att röra sig om tre miljarder kronor fram till 2015. Men Christer Lindqvist ser inte någon risk med att priserna på järnmalm skulle sjunka och därmed äventyra projektet.
– Priserna har varit uppe på rekordnivåer för att sedan sjunka under förra året. Men nu har de åter stabiliserat sig.

Liksom andra företag i gruvbranschen räknar Nordic Iron Ore inte med att enbart hitta svenskt kapital till återstart av gruvorna i Ludvikaområdet.

 

Oxelösund utskeppningshamn
– Jag tror att basen kommer att komma från svenska investerare men resten blir från utländska investerare.

Företaget har tecknat avtal med Oxelösunds hamn om att skeppa ut malmen den vägen. En terminal byggs med början 2015 för att ta hand om malmen.

– Trafikverket har anslagit 900 miljoner kronor för att förbättra infrastrukturen för svenska gruvorna. En del av det kan användas till att bygga bort flaskhalsar på järnvägen mellan Ludvika och Oxelösund.

 

Fördubbling av tillgångar
Nordic Iron Ore har tecknat sin första avsiktsförklaring med Coal and Ore Trading Ltd. Som avser marknadsföring och leveranser av järnmalmsprodukter på upp till 600 000 ton per år. Provborrningar på närmare en och en halv mil i Väsmanfältet där Blötberget, Håksberg och Finnäset ingår har visat på mineraltillgångar på 107,7 miljoner ton malm mot tidigare antagna 62,2 miljoner ton.

– Provborrningarna har nästan fördubblat våra tillgångar av mineraler. I början kommer vi enbart att bryta magnetit som är enklare att anrika, säger Christer Lindqvist.

 

Fakta Nordic Iron Ore:
Totalt 19 undersökningstillstånd i Bergslagen med koncentration kring Ludvika. Men också i Stråssa i Örebro län samt Kölen och Laxsjöfältet i Dalarna

Tidigare gruvdrift i Ludvikagruvorna: från 1500-talet fram till 1979

Huvudfyndigheter: Blötberggruvan med planerad startbrytning från 2014 och Håksbergsgruvan samt Väsmanfältet

Total utsträckning 2,5 mil

Totala mineraltillgångar 170 miljoner ton med 39,5 procents järnhalt

Blötberget 40 miljoner ton med 43 procent järnhalt

Håksberg 36 miljoner ton med 36 procent järnhalt

Väsman 94 miljoner ton med 38 procent järnhalt