I höst visas Viaplays nya workplace reality-serie Gruvan på TV3, där ska få ”följa vardagen i några av Sveriges mest avancerade och samhällsbärande arbetsmiljöer – gruvorna i Kiruna, Malmberget och Aitik”. Det framgår av ett pressmeddelande från Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige, som tillsammans med bland andra LKAB och Boliden tagit fram serien.
Med kamerorna mitt i verksamheten hos LKAB och Boliden skildrar serien ”människorna, maskinerna och besluten bakom en industri som i högsta grad formar Sveriges och Europas framtid”.
– Det här är något vi i branschen har pratat om länge, så det är otroligt roligt att det nu äntligen blir verklighet. Gruvnäringen är en central del av det svenska samhället, men ändå ganska osynlig för många. Med Gruvan vill vi ge en bredare bild av vår verklighet, både det tunga ansvaret och den stora stoltheten som präglar industrin, säger Emma Härdmark, kommunikationschef på Svemin.
– Det känns både viktigt och efterlängtat. Gruvnäringen är högteknologisk, samhällsviktig och full av fascinerande berättelser. Det är på tiden att fler får se det, tillägger Härdmark.