Kaunis Iron tittar på möjligheten att bygga en 16 mil lång pipeline från gruvan i Kaunisvaara och Pitkäjärvi, där ett anrikningsverk skulle byggas. Blir planerna verklighet försvinner många tunga malmtransporter från vägarna. Pitkäjärvi är knutpunkten för bolaget där omlastning sker från från lastbil till tåg.
– Att vara ute med 90 ton tung trafik innebär risker som det inte går att blunda för, säger gruvbolagets vd Klas Dagertun till Di.
Lastbilstransporterna har varit olycksdrabbade med flera allvarliga olyckor under årens lopp. Även rennäringen påverkas av malmtransporterna. Ett ytterligare argument för en rörledning, som planeras få samma vägsträcka som lastbilstransporterna, är att den skulle grävas ned.
Kaunis Iron siktar på att ta ett beslut i år, men en rörledning väntas inte stå färdig förrän om flera år.
Kaunis Iron hade ett kärvt år 2024 och tittar på flera möjligheter för att ta mer betalt för sin produkt. Ett sådant kan bli att förädla ”finesen” mer så att de anpassas till elektriska ljusbågsugnar, som blir allt vanligare i framför allt Europa.