För bara tre månader slog kanadensiska Barrick Gold och brittisk-sydafrikanska Rangold sina påsar ihop och bildade världens största guldgruvbolag. Nu får de se sig omkörda av amerikanska Newmont som slukat kanadensiska Goldcorp. En affär värd astronomiska 10 miljarder dollar.
Det finns två drivkrafter bakom denna enorma konsolideringsvåg inom guldgruvsektorn – finansiella och sociala, enligt den franska naturresursexperten Didier Julienne.
Ekonomin först. Världens kända guldfyndigheter börjar tryta och stigande exploateringskostnader driver gruvbolagen till besparingar. Trots att guldpriserna fortsätter stiga är aktiekurserna för de stora gruvkoncernerna låga, vilket gör det till en mycket lönsam affär för dem att köpa upp sina konkurrenter.
När det gäller sociala drivkrafter gör fusionen det möjligt för Newmont att garantera att personalen blir kvar i både Nord- och Sydamerika samt i Australien, enligt Didier Julienne. Barrick bestämde sig likaledes för att ha kvar hela sin konkurrents arbetsstyrka i Kongo-Kinshasa efter förvärvet av Randgold.
Det har också visar sig vara svårt att öppna nya guldgruvor av både ekonomiska och sociala skäl, vilket med tydlighet framgår av de många turerna kring den planerade guldgruvan Montagne d’Or i Franska Guyana.