Diamantindustrin ser ljuset i tunneln

Foto: De Beers

Pandemin fick lyxkonsumtionen att falla som en sten, inte minst försäljningen av diamanter som tvärnitade.

Men nu finns tecken på att branschen börjat återhämta sig. Det visar världens största diamantproducent De Beers försäljningsstatistik. Under sin åttonde försäljningsrunda av rådiamanter i år ökade deras intäkter med 40 procent jämfört den sjunde rundan, som i sin tur blev mer lönsam än föregående event. De Beers anordnar varje år tio försäljningsevent, så kallade ”sights”, till vilka ett 80-tal utvalda spekulanter inbjuds. Årets åttonde runda sålde rådiamanter för 467 miljoner dollar. 

De Beers vd Bruce Cleaver säger att även om efterfrågeökningen är uppmuntrande är det för tidigt att säga att det rör sig om en varaktig återhämtning.

- Vi fortsätter att se en stadig förbättring av efterfrågan på rådiamanter under årets åttonde försäljningsrunda, med slipare och polerare som ökar sina inköp när detaljhandelns order trillar in inför den viktigaste semestersäsongen, säger Cleaver i ett pressuttalande.